Zeilmakerij De Jong Sails

Wolphaartsdijk - Zeeland


Cross-cut, Bi-Radiaal of Tri-Radiaal

 
De Jong Sails Wolphaartsdijk

Voor het maken van fokken en genua's kan bij ons gekozen worden uit de volgende drie snijwijzen:

  • Cross-cut;
  • Tri-radiaal;
  • Bi-radiaal.
Iedere vorm heeft zijn eigen voor en nadeel.

De meeste zeilen die wij bouwen zijn van Dacron. Dacron is een doeksoort die wordt geweven. Geweven doek bestaat uit schering en inslag draden. De inslagdraden lopen recht door het doek heen. Om deze inslagdraden "golven" de scheringdraden heen.
Dit heeft tot resultaat dat een zeildoek nauwelijks vervormd als getrokken wordt aan de inslagdraad maar wel als getrokken wordt aan de scheringdraad. U kunt dit thuis proberen door in twee richtingen aan een theedoek te trekken.

Om dit effect tegen te gaan wordt het zeildoek door de fabrikant nabewerkt. De belangrijkste nabewerking is het kalanderen van het weefsel. Dit houdt in dat men het doek d.m.v. warmte laat krimpen. Door dit krimpen komen alle draden veel strakker tegen elkaar aan te liggen dan dat met weven alleen mogelijk zou zijn.

Door alle nabewerkingen kunnen moderne geweven doeksoorten ook heel goed belast worden op de scheringdraden. Toch is het nog steeds het beste om een zeil zo te bouwen dat de krachten zoveel mogelijk opgenomen worden door de inslagdraden.

De Jong Sails WolphaartsdijkCross-cut
Een cross-cut voorzeil wordt opgebouwd uit horizontale banen. Dit is de meest gebruikte bouwwijze voor een fok. De voor en nadelen zijn:

Voordelen:
  • Het is de goedkoopste bouwwijze
Nadelen:
  • Er wordt door de schoot onder een hoek van ongeveer 45° op de schering draad getrokken. Dit leidt uiteindelijk tot het "uitzeilen" van dit zeiltype. Wij proberen dit effect zoveel mogelijk te minimaliseren door een zwaarder doeksoort te gebruiken;
  • Door bovengenoemd effect is dit type minder geschikt om met veel wind gedeeltelijk ingerold gezeild te worden.
Samengevat:
Een goed zeil qua prijs/prestatie voor de toerzeiler die dit zeil met beleid behandelt als het stevig gaat doorwaaien.

De Jong Sails WolphaartsdijkTri-radiaal
Het zeil met de meeste voordelen (de prijs uitgezonderd). Bij dit zeil trekken alle hoeken aan de inslagdraad. Daardoor blijft dit zeil ook ingerold heel goed zijn vorm houden. Daarnaast zijn wij door deze coupe in staat om op een fijnzinnige manier dit zeil de juiste bolling te geven.

In het geval dat wij dit zeil bouwen van Dacron gebruiken wij Warp Orientated Dacron. Zie onze pagina over doeksoorten

Samengevat:
Het juiste zeil voor de zeiler die meer uit zijn zeil wil halen. Daarnaast is dit zeil het meest geschikt om met meer wind ingerold te zeilen, zonder dat dit leidt tot het uitzeilen van het zeil. Maar ook voor dit zeil bestaat er een maximum windsnelheid waarboven een stormfok gezet moet worden.


De Jong Sails WolphaartsdijkBi-radiaal
Wij geloven in eerlijke en niet opgeklopte voorlichting. Daarom zijn wij er eerlijk in, dat wij dit type zeil leveren om de eenvoudige reden dat de markt dit vraagt. Het probleem van dit zeil zit hem in het onderste deel nabij het voorlijk. Als het zeil ingerold gezeild wordt, wordt het onderste gedeelte alleen belast op de scheringdraden. Wij proberen dit probleem zoveel mogelijk het hoofd te bieden door een doektype te gebruiken dat hier goed tegen bestand is.

Voordeel:
  • De coupe is beter te snijden dan bij cross-cut
Nadelen:
  • Zeker ingerold speelt de problematiek van het onderste zeilgedeelte
Samengevat:
Wij raden zelf geen bi-radiaal aan. Als u voor kosten gaat adviseren wij U een cross-cut.
Indien u meer belang hecht aan levensduur en performance adviseren wij U een tri-radiaal te overwegen. Qua kosten zit dit zeil al redelijk in de buurt van een bi-radiaal.

Prijsvergelijking Cross-cut, Bi-radiaal en Tri-radiaal
In bovenstaande vergelijkingen speelt prijs een rol. Maar het verschil tussen de drie type is misschien minder groot dan u denkt!

Prijs Bi-radiaal = Prijs cross-cut + 10%
Prijs Tri-radiaal = Prijs Cross-cut + 20%